Σελίδες

Κυριακή 28 Απριλίου 2024

 ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟΝ ΑΜΥΝΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ

Εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Άμυνας με τίτλο « Έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία στις Ένοπλες Δυνάμεις, εκσυγχρονισμός θεσμικού
πλαισίου των ΑΣΕΙ, σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής και λοιπές διατάξεις».
Ο Υπουργός κος Δένδιας δήλωσε ότι ως πρότυπο ελήφθη υπόψη το Ισραηλινό και το Βρετανικό μοντέλο.
Αν και το νομοσχεδιο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση εν τούτοις μου δημιουργούνται οι εξής προβληματισμοί:
1. Το Ισραηλινό μοντέλο διοικείται από Brigadier General του Ισραηλινού στρατού. Συνεπώς δεν ελέγχεται μόνο από το Υπουργείο Άμυνας αλλά διοικείται άμεσα και από μάχιμο ανώτατο αξιωματικό εν ενεργεία.
2. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και ζητήματα που αφορούν τα ΑΣΕΙ (εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου ΑΣΕΙ), δημιουργώντας στην ουσία δυνατότητες μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών και ανάπτυξης των ερευνητικών τμημάτων τους. Η διεύρυνση αυτή δημιουργεί αρκετά ζητήματα στην επιχειρησιακή εκπαίδευση των δοκίμων και νέων αξιωματικών, αφού οι σχολές ΑΣΕΙ έχουν ως βασικό σκοπό να βγάζουν μαχητές για να στελεχώσουν άμεσα τις μάχιμες θέσεις.
Συνεπώς η οιαδήποτε μεταπτυχιακή ή διδακτορική ενασχόληση θα πρέπει να γίνεται αφού περάσουν αρκετά χρόνια οι αξιωματικοί στις μάχιμες θέσεις (με μία διασυνδεδεμένη σχέση των ΑΣΕΙ με τις σχολές επιτελών των Κλάδων και ΑΔΙΣΠΟ). Γιατί αλλιώς θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα απόκτησης μάχιμης εμπειρίας στα στελέχη (εάν επιλέξουν να συνεχίσουν σπουδές αμέσως μετά την αποφοίτηση από τα ΑΣΕΙ), στελέχωσης στις μάχιμες μονάδες των Ε.Δ. και σταδιοδρομίας, τα οποία από μελέτες που έχουν γίνει είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεπερασθούν.
Κατά συνέπεια η πρόβλεψη αυτή θα έπρεπε να συμπεριληφθεί σε ειδικό ξεχωριστό νομοσχέδιο που να αφορά το σύνολο της εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων και μόνο αυτήν.
3. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το ΕΚΑΕΑΚ και οι άμεσες θυγατρικές του δεν ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και δεν υπάγονται στις διατάξεις των νόμων 3429/2005 (Α΄314), 4270/2014 (Α΄143), 4369/2016 (Α΄33), 4972/2022 (Α΄181) και 5062/2023 (Α΄183), πλην των περιπτώσεων που ορίζονται ρητά σε αυτό.
4. Εκτιμώ ότι αυτή η διάταξη δημιουργεί πολλά γκρίζα σημεία εφαρμογής και οπωσδήποτε η εξαίρεση από τις προβλέψεις του νόμου 4270/2014, (ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ για την «Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία»), είναι εξόχως προβληματική, αφενός γιατί εξαιρείται από την Εθνική Στρατηγική, αφετέρου δεν έγινε προσπάθεια να υπάρξουν τροποποιήσεις που να ολοκληρώνουν την νομοθεσία από το να την αποσυνθέτουν.
5. Σήμερα υπάρχει η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) η Διεύθυνση Άμυνας και Τεχνολογίας (ΔΑΕΤΕ) και το σχετικά πρόσφατα (ν.2019/01) δημιουργηθέν Συμβούλιο Αμυντικής Έρευνας, Τεχνολογίας και Βιομηχανίας, το οποίο εμπλέκει πολλούς φορείς μεταξύ των οποίων ΑΕΙ και ΑΣΕΙ και το οποίο όμως ποτέ δεν δούλεψε. Ο προβληματισμός είναι ότι δημιουργούμε πάλι κάτι νέο χωρίς να έχουμε αξιοποιήσει αυτά που έχουμε. Και ναι μεν μετέχει μόνο ο επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ στο ΔΣ του ΕΚΑΕΑΚ, αλλά είναι προφανές ότι αποδυναμώνονται οι δομές που υπάρχουν εντός του Υπουργείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου